piątek, 8 grudnia 2017

Aksamitna zupa grzybowa

Jeśli jesteś wielbicielem zupy grzybowej koniecznie musisz tę zupę sobie zrobić. 
Jej kremowa konsystencja oraz wspaniały smak i aromat, na pewno urzekną cię. 
A gdy dodacie jeszcze do niej wspaniałe grzanki, to już będzie... poezja. 

Jeśli będziecie dodawać do tej zupy grzanki, to dopiero tuż przed samym podaniem. Dzięki temu grzanki nie rozmiękną i pozostaną przyjemnie chrupiące.



Składniki:
(na 6 porcji, porcja 285 kcal)
  • 30 dag mrożonych leśnych grzybów (podgrzybki, borowiki, kurki) 
  • 2 cebule 
  • kawałek selera (ok. 25 dag) 
  • masło i olej (1:1), albo sam olej 
  • 6 szklanek bulionu warzywnego (z kostki) 
  • po 2-3 gałązki rozmarynu, tymianku i natki pietruszki 
  • 1 szklanka mleka 
  • 2 łyżki mąki (pszennej) 
  • 4 łyżki śmietany kremówki 
  • sok wyciśnięty z 1/2 cytryny 
  • sól, pieprz. 

Na grzanki:
  • 6 kromek pieczywa tostowego lub bułki wrocławskiej 
  • 1 ząbek czosnku 
  • 1 łyżka masła. 

Przygotowanie: 
   Grzyby przełóż na sito, aż się rozmrożą. Pokrój na niewielkie kawałki lub plasterki. Cebulę, seler obierz, opłucz, pokrój w kostkę.
* Przed wrzuceniem na patelnię grzyby osuszamy ściereczką, aby tłuszcz nie pryskał.
 
   Na patelni mocno rozgrzej masło z olejem, wrzuć cebule, seler i pokrojone grzyby. Smaż wszystko przez chwilę, stale mieszając. Podsmażone składniki przełóż do garnka.  Warzywa i grzyby zalej bulionem.
* Zmiksowaną zupę możemy dodatkowo przetrzeć, wtedy będzie jeszcze bardziej aksamitna.
   Poczekaj, aż zupa zacznie wrzeć, następnie zmniejsz ogień i gotuj ją pod przykryciem, aż grzyby będą miękkie. Kilka kawałków borowików wyjmij i odłóż do dekoracji. Zdejmij zupę z ognia i zmiksuj na gładki krem.
* Zioła siekamy dosyć grubo. Dzięki temu zachowają dużo pięknego aromatu.
   Rozmaryn, tymianek i natkę opłucz, osusz i posiekaj. Mleko wymieszaj z mąką oraz śmietaną. Wlej do garnka z zupą. Ponownie postaw zupę na ogniu i mieszając zagotuj. 
Przypraw do smaku solą, pieprzem i sokiem z cytryny.

Grzanki:
* Grzanki do zupy możemy zrumienić na patelni, albo skropić je oliwą i upiec w piekarniku.
 
   Przygotuj pieczywo na grzanki: kromki okrój ze skórki, pokrój w niewielką kostkę. Na patelni rozgrzej odrobinę masła z olejem. Czosnek przeciśnij przez praskę i wrzuć na patelnię i podsmaż. Wsyp pokrojone pieczywo. Smaż mieszając, aż się podrumieni. 

   Gotową zupę rozlej do kokilek. Do każdej porcji dodaj trochę odłożonych borowików. Przed podaniem grzybowy krem posyp posiekanymi ziołami i grzankami. 

 

 

7 komentarzy:

  1. Bardzo lubię zupę grzybową, ale mam tylko grzyby suszone, jednak gdy je namoczę, to na pewno się nadadzą. Zabieliłabym ją tylko śmietaną, nawet 30-procentową.
    Bardzo lubię grzanki do zupy i kiedyś często je robiłam.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu czytałam gdzieś coś, kiedyś, że grzyby można przez chwile namoczyć w mleku, a będą jak świeże. Oczywiście, że można zabielić śmietaną. A co ja nie napisałam o tym? Napisałam, tylko, że mąka, mleko i śmietana.
      Grzanki są chrup, chrup :)

      Serdeczności.

      Usuń
  2. uwielbiam zupę grzybową. Jutro robię na obiad.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem wielbicielką zup grzybowych, ale najlepiej smakuje mi taka czysta, na rosołku a do tego ziemniaczki. Mniam...
      Serdeczności.

      Usuń
  3. Ja kocham zupę grzybową,Mam mnóstwo grzybów, bo w tym roku był u nas wysyp. Zrobię sobie zupkę, ale ze śmietanką roślinną.
    SErdeczności

    OdpowiedzUsuń
  4. O tak Agnieszko w tym roku to była grzybów masa po lasach.
    Pozdrowionka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zupę grzybową ubustwiam ale gotuję ją zawsze z suszonych grzybów. Chętnie dla odmiany zrobię na mrożonych :)

    OdpowiedzUsuń

Super, że tu jesteście - bardzo mnie to cieszy, a serce me - wyskoczyć chce! Z radości - oczywiście :)

Sposób komentowania:
Wybrać-Nazwa Adres URL
Wpisać nazwę w pierwszym okienku
Adres URL w drugim - czyli adres bloga.
Anonimowi- nazwę proszę pisać w komentarzu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy

Witam wszystkich i piszę jak się sprawy mają ...

" Żyje się tylko raz. A jeżeli żyje się dobrze, ten raz wystarczy ".
B.Franklin

... i to jest moje motto życiowe. A żyję, niech pomyślę ... o rany, to minęło już pół wieku, czyli jam wiekowa babcia!
Nie tylko jam wiekowa, ale i szczęśliwa babcia, bo mam dwoje wnucząt, które chcą żeby babcia coś dobrego do zjedzenia im zrobiła ... "u babci jest słodko, dom pachnie szarlotką" ...
Znakiem moim zodiakalnym jest Bliźniak, choć w życiu jestem jedynakiem.
Moi drodzy, myślę, że na tym blogu znajdziecie wiele ciekawych i interesujących rzeczy - przecież po to go założyłam, żeby dzielić się z Wami tym co wiem. Jednocześnie zaznaczam, że nie wszystko o czym tu napiszę, zostało przez mnie ugotowane, sprawdzone. Jeśli się zdecydujecie na jakąś potrawę, to na własne ryzyko - niestety.Ja staram się poddać pomysł, który sama prędzej czy później też wypraktykuję, i podzielę się z Wami moimi uwagami.Tak samo i wy możecie swoje uwagi wpisywać, będą mile widziane. WIĘC GOTUJMY RAZEM !!! Jak pożyję jeszcze z pół wieku, to może damy radę -:)